سم پلاتیپوس نر می تواند به تولید داروهای جدید دیابت نوع 2 کمک کند

15 ژوئن 2018- محققان اعلام کرده اند که پلاتیپوس(Platypus) می تواند راه را برای تولید داروهای جدید دیابت نوع 2 هموار کند.
یک تیم از محققان دانشگاه آدلاید فکر می کنند که سم موجود در کیسه ای که در زیر خار پای پشتی این پستاندار نوک اردکی وجود دارد، می تواند به طور بالقوه به آنها در تولید داروهای جدید دیابت کمک کند.
پلاتیپوس نر دارای خاری در پای پشتی خود است که به یک کیسه ی زهر که زیر آن قرار دارد، متصل است و می تواند به انسان آسیب رساند.از آنجایی که این ویژگی به طور منحصر به فرد در این پستاندار است، موضوع مهم بسیاری از مطالعات پژوهشی در تحقیقات زیست شناسی تکاملی می باشد.
هورمون متابولیکی پپتید شبه گلوکاگون یک (GLP-1) که به طور معمول در روده ی انسان و حیوانات تولید و ترشح می شود، در زهر این حیوان و همچنین در روده ی آن یافت می گردد. نقش این هورمون کمک به تحریک انسولین و کاهش میزان گلوکاگون بعد از وعده های غذایی و همچنین سرکوب اشتها است.این خواص موجب شده است که یک فرم اصلاح شده از GLP-1 به یک درمان معمول برای دیابت نوع 2 تبدیل شود.
اما عملکرد GLP-1 پلاتیپوس از GLP-1 انسان و سایر حیوانات،به احتمال زیاد به دلیل استفاده از آن در زهر این حیوان، متفاوت است. GLP-1 در پلاتیپوس به سرعت نوع انسانی آن تجزیه نمی شود.
رهبر این پروژه، پروفسور Frank Grutzner از دانشگاه آدلاید، گفت: یکی از کشف های شگفت انگیز پروژه ی ژنوم پلاتیپوس، ناپدید شدن ژن های بسیار مهم مرتبط با هضم و کنترل متابولیسم بود - این حیوانات اساسا یک معده ی فانکشنال ندارند.
او می گوید: ما این امتیاز را داشتیم که به این حیوانات شگفت انگیز دسترسی داشته باشیم. پلاتیپوس نر در فصل تولید مثل، زهر تولید می کند و می تواند زهر خود را از خار موجود در پای پشتیش به بدن حیوانات دیگر یا انسان وارد کند. ما شگفت زده شدیم که هورمون GLP-1 را در سم این حیوان یافتیم، وجود GLP-1 در این سم ممکن است با عملکرد موثرتر این هورمون مرتبط باشد.
پرفسور Grutzner گفت:ما قبلا می دانستیم کهGLP-1 پلاتیپوس بطور متفاوتی عمل می کند و نسبت به GLP-1 انسان که معمولا بطور سریع تخریب می شود، مقاوم تر است. شاید GLP-1 این حیوان که نماد استرالیا می باشد، گزینه ای موثرتر و ایمن تر برای مدیریت بیماری های متابولیک از جمله دیابت باشد.
تیم پرفسور Grutzner به تحقیقات خود ادامه می دهند و امیدوارند که استفاده های بالینیGLP-1  پلاتیپوس را کشف کنند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jun/platypus-venom-could-help-develop-future-type-2-diabetes-medication-94525933.html